A Lei Paulo Gustavo (LPG) é uma ação direta do Governo Federal, através do Ministério da Cultura, que busca mitigar os impactos da pandemia no setor cultural, reestabelecendo cadeias econômicas e atraindo mão de obra qualificada. Financiada pelo superávit do Fundo Nacional da Cultura (FNC) e do Fundo Setorial do Audiovisual, a LPG, Sapiranga recebeu R$ 473.172,15 em recursos para categorias de apoio ao audiovisual e R$ 181.698,06 para os demais campos da cultura.
O principio básico da LPG está ancorado no Sistema Nacional de Cultura (SNC), que prevê a participação ativa da Sociedade Civil. Esta participação está prevista no artigo 1° da LPG e atende os critérios do art. 216-A da Constituição Federal. Sendo assim, embora os recursos já cheguem fracionados e destinados especificadamente aos artigos mencionados (6° e 8º) a forma da distribuição, montantes e critérios devem ser debatidos através de encontros com a Sociedade Civil organizada.
Confira abaixo os projetos contemplados.
O curta-metragem "É Preciso Falar de Música!" retrata histórias de pessoas ligadas à música em Sapiranga, destacando a importância da música como fator de integração comunitária e transformação pessoal. Através de relatos emocionantes, o documentário reflete sobre o papel da arte na vida das pessoas e na construção de identidades.
Este documentário celebra a contribuição da comunidade negra na história de Sapiranga, desde o século XVIII até os dias atuais. Com depoimentos e registros históricos, a obra resgata tradições, resistência cultural e a luta contra o racismo, valorizando a diversidade e a identidade negra na formação da cidade.
O documentário explora o bairro São Luiz, conhecido por seu comércio e indústrias, através de imagens do cotidiano e relatos de moradores. A obra retrata a história de um povo trabalhador que migrou de diversas regiões, contribuindo para o desenvolvimento e a identidade do local.
A Festa das Rosas, tradição iniciada em 1964, é o tema deste documentário, que narra sua evolução de um simples chá dançante para um grande evento com desfiles, concursos e feiras. A obra reflete o crescimento da festa e sua importância na identidade cultural de Sapiranga.
Dois artistas mambembes embarcam em uma jornada para resgatar a imaginação de uma cidade onde as histórias foram roubadas por um dragão. Com uma narrativa envolvente, o curta reflete sobre arte, empatia e a importância da imaginação, especialmente para o público jovem.
O documentário mostra o processo de criação do álbum "Karma é Assim" da banda Lótus Chama, explorando o conceito de karma e sua influência na vida e na arte. A obra combina música, filosofia e depoimentos, destacando a conexão entre ação e destino.
Baseado no livro de Mariane Soares, este episódio animado explica conceitos de física para crianças de forma lúdica e didática. A história de Lilica une experimentos e curiosidades, incentivando a descoberta científica desde a infância.
O documentário resgata as raízes germânicas de Sapiranga, abordando a imigração alemã, tradições rurais, culinária e o dialeto Hunsrück. Através de histórias familiares, a obra celebra a influência cultural germânica na formação da cidade.
O documentário conta a história do voo livre em Sapiranga, destacando pioneiros como Carlão, que popularizaram o esporte no Morro Ferrabrás. A obra resgata memórias afetivas da comunidade e a importância da cidade como polo do voo livre no RS.
Prefeitura de Sapiranga
We firmly believe that the internet should be available and accessible to anyone, and are committed to providing a website that is accessible to the widest possible audience, regardless of circumstance and ability.
To fulfill this, we aim to adhere as strictly as possible to the World Wide Web Consortium’s (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) at the AA level. These guidelines explain how to make web content accessible to people with a wide array of disabilities. Complying with those guidelines helps us ensure that the website is accessible to all people: blind people, people with motor impairments, visual impairment, cognitive disabilities, and more.
This website utilizes various technologies that are meant to make it as accessible as possible at all times. We utilize an accessibility interface that allows persons with specific disabilities to adjust the website’s UI (user interface) and design it to their personal needs.
Additionally, the website utilizes an AI-based application that runs in the background and optimizes its accessibility level constantly. This application remediates the website’s HTML, adapts Its functionality and behavior for screen-readers used by the blind users, and for keyboard functions used by individuals with motor impairments.
If you’ve found a malfunction or have ideas for improvement, we’ll be happy to hear from you. You can reach out to the website’s operators by using the following email
Our website implements the ARIA attributes (Accessible Rich Internet Applications) technique, alongside various different behavioral changes, to ensure blind users visiting with screen-readers are able to read, comprehend, and enjoy the website’s functions. As soon as a user with a screen-reader enters your site, they immediately receive a prompt to enter the Screen-Reader Profile so they can browse and operate your site effectively. Here’s how our website covers some of the most important screen-reader requirements, alongside console screenshots of code examples:
Screen-reader optimization: we run a background process that learns the website’s components from top to bottom, to ensure ongoing compliance even when updating the website. In this process, we provide screen-readers with meaningful data using the ARIA set of attributes. For example, we provide accurate form labels; descriptions for actionable icons (social media icons, search icons, cart icons, etc.); validation guidance for form inputs; element roles such as buttons, menus, modal dialogues (popups), and others. Additionally, the background process scans all the website’s images and provides an accurate and meaningful image-object-recognition-based description as an ALT (alternate text) tag for images that are not described. It will also extract texts that are embedded within the image, using an OCR (optical character recognition) technology. To turn on screen-reader adjustments at any time, users need only to press the Alt+1 keyboard combination. Screen-reader users also get automatic announcements to turn the Screen-reader mode on as soon as they enter the website.
These adjustments are compatible with all popular screen readers, including JAWS and NVDA.
Keyboard navigation optimization: The background process also adjusts the website’s HTML, and adds various behaviors using JavaScript code to make the website operable by the keyboard. This includes the ability to navigate the website using the Tab and Shift+Tab keys, operate dropdowns with the arrow keys, close them with Esc, trigger buttons and links using the Enter key, navigate between radio and checkbox elements using the arrow keys, and fill them in with the Spacebar or Enter key.Additionally, keyboard users will find quick-navigation and content-skip menus, available at any time by clicking Alt+1, or as the first elements of the site while navigating with the keyboard. The background process also handles triggered popups by moving the keyboard focus towards them as soon as they appear, and not allow the focus drift outside it.
Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.
We aim to support the widest array of browsers and assistive technologies as possible, so our users can choose the best fitting tools for them, with as few limitations as possible. Therefore, we have worked very hard to be able to support all major systems that comprise over 95% of the user market share including Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera and Microsoft Edge, JAWS and NVDA (screen readers).
Despite our very best efforts to allow anybody to adjust the website to their needs. There may still be pages or sections that are not fully accessible, are in the process of becoming accessible, or are lacking an adequate technological solution to make them accessible. Still, we are continually improving our accessibility, adding, updating and improving its options and features, and developing and adopting new technologies. All this is meant to reach the optimal level of accessibility, following technological advancements. For any assistance, please reach out to